Особливо полонив уяву Івана Левицького «Кобзар» Шевченка своєю народністю і високою поетичністю. Вірші поета, розмови про нього були поширені в народі, особливо в тій місцевості, де минали дитячі літа письменника. «Керелівка, де родився Шевченко, всього за двадцять верстов од Стеблева... Знайомі наші заносили з Корсуна навіть уривки його віршів, котрі він тоді складав. Слава його тоді ходила скрізь по селах»,— згадував Нечуй-Левицький у «Життєпису». Враження від поезії Шевченка, як і від усної народної творчості, глибоко западали у свідомість і згодом знайшли гучний відголос в оригінальній прозі І. Нечуя-Левицького.
Початкову освіту він здобув вдома, а потім у духовному училищі при Богуславськім монастирі. Задушливу атмосферу старої «бурси» письменник згодом відтворить в мемуарному творі («Уривки з моїх мемуарів та згадок. В Богуславськім училищі»). Зі сторінок спогадів I. Нечуя-Левицького рельєфно постають «вихователі» беззахисних дітей: жорстокий наглядач отець Федір, п'яний самодур інспектор Страхов та інші, схожі на них.
По закінченні Богуславського духовного училища (1852 р.) І. Нечуй – Левицький наступного року вступив до Київської духовної семінарії, де почував себе трохи вільніше. Тут юнак захоплено читає Пушкіна, Гоголя, Щедріна, знайомиться з творами Сервантеса, Лесажа, Шатобріна, Данте, студіює французьку мову.
Після закінчення семінарії І. Левицький через хворобу цілий pік перебуває вдома у батьків, а потім викладає географію, арифметику і старослов'янську мову в Богуславському духовному училищі. 1861 року він вступає до Київської духовної академії (йому, як синові священика, доступною була лише духовна освіта).
60-ті роки - це час пожвавлення суспільного руху, коли посилюються народні заворушення, поширюється ідеологія революційних демократів. У цих умовах на Україні зростає прогресивна національна культура. Ще наприкінці минулого десятиріччя виходять друком антикріпосницькі «Народні оповідання» Марка Вовчка, в 1860 р. опубліковано «Кобзар» Шевченка, у 1861—1862 pp. видається журнал «Основа». Все це пожвавлює духовні запити студентської молоді, звертає їхню увагу на актуальні суспільні й зокрема культурні питання. Передові настрої епохи проникають навіть через глухі мури духовної академії. Разом з іншими, найбільш мислячими студентами, Левицький наполегливо займається самоосвітою, передплачує тогочасні російські журнали («Современник», «Русское слово», «Русский вестник» та ін.) й «Основу». Його хвилюють проблеми зближення інтелігенції з народом, шляхи дальшого розвитку національної культури і мови.
Закінчивши в 1865 р. духовну академію, молодий різночинець порушує сімейну традицію, відмовляється від духовної кар'єри і йде вчителювати в світські учбові заклади. І. Левицький спочатку викладає словесність у Полтавській духовній семінарії, потім бачимо його як гімназичного вчителя російської мови, літератури, історії та географії в Каліші (1866—1867) і в Седлеці (1867—1872), з 1873 р. він учителює в Кишиневі. Навколо нього гуртуються прогресивно настроєні вчителі. Обговорення суспільних та літературних тем, виступи Левицького проти самодержавного гноблення на захист народу та його культури, його зв'язки з М. Драгомановим та київськими «громадівцями»-українофілами викликали пильну увагу департаменту поліції. За молодим вчителем встановлено жандармський нагляд, і, можливо, передчасний вихід Левицького у відставку (у 1885 р.) пов'язаний саме з цими несприятливими обставинами.
Ще наприкінці 60-х років учитель І. Левицький потай від свого оточення друкував власні твори під псевдонімом «І. Нечуй» у львівському журналі «Правда» («Дві московки», «Рибалка Панас Круть», «Причепа», «Світогляд українського народу в прикладі до сьогочасності»). Незабаром його перші художні твори вийшли окремим виданням у Львові (Повісті Івана Нечуя, т. 1, 1872). Критика прихильно поставилась до блискучого дебюту прозаїка, називаючи його «найталановитішим з сучасних українських письменників» і порівнюючи його повісті й оповідання з кращими творами тогочасних російських письменників.
У другій половині 70-х — на початку 80-х років талант художника-реаліста досягає найбільшого розквіту. В цей час він створює класичні повісті й оповідання з народного життя («Микола Джеря», «Бурлачка», «Кайдашева сім'я», «Баба Параска та баба Палажка»), розгорнуту повість-хроніку з життя духовенства («Старосвітські батюшки й матушки»), перший український роман про національну інтелігенцію, її настрої та змагання («Хмари»).
З 1885 р. письменник живе в Києві. Влітку звичайно виїжджає на Черкащину — до Стеблева, Білої Церкви, навколишніх сіл. Серед знайомих і друзів І. Нечуя-Левицького бачимо М. Старицького, М. Лисенка, М. Кропивницького. В 1885 р. його відвідує в Києві І. Франко, а потім автор «Миколи Джері» зустрічається з І. Франком, І. Белеєм та іншими демократичними літераторами Західної України у Львові, по дорозі до Щавниці (Карпати), куди він їздив на лікування.
Суспільні зрушення, динаміка людської психології відбиваються в художніх творах письменника 90—900-х років («Афонський пройдисвіт», «Поміж ворогами», «Над Чорним морем», «Скривджені й нескривджені», «Старі гультяї», «Київські прохачі», «Сільська старшина бенкетує», «На гастролях в Микитянах» та ін.).
У цих творах І. Нечуй - Левицький сатирично висміює попів та ченців, відбиває соціальне розшарування на селі, виявляє моральний розклад пануючих класів, змальовує нові в українській літературі картини побуту українських акторів, подає цікаві типи «київських прохачів» людей міського «дна».
Залишився недрукованим за життя письменника його найбільший художній твір — історичний роман «Князь Єремія Вишневецький» (написаний у 1897 p., вперше надрукований 1932 p.). Основну увагу в романі звернено на процес полонізації та покатоличення українських просвічених кіл XVII ст., на боротьбу селянських мас Правобережної України проти національно - релігійних утисків з боку польської шляхти.
Здобувши визначних успіхів на терені художньої прози, письменник виявив себе і в галузі драматургії. Крім згаданих історичних драм, він написав комедії з сучасного міського побуту «На Кожум'яках» (1871) та «Голодному й опеньки м'ясо» (1877), в яких змалював оригінальні типи міщан, торговців, дрібних урядовців, влучно охарактеризував їхні звичаї, мораль і психологію. Найбільш вдалою є комедія «На Кожум'яках». У переробці М. Старицького вона набула більшої сценічності й досі (під назвою «За двома зайцями») живе в українському театрі.
Слід відзначити, що доля українського театрального мистецтва, музики, живопису, можливості й шляхи їхнього розвитку привертали пильну увагу І. Нечуя-Левицького і не раз ставали предметом його публічних роздумів. Про це свідчать його статті та рецензії «Україна в артизмі» (1881), «З Кишинева» (1885), «В концерті» (1887), «Марія Заньковецька, українська артистка» (1893) та ін. Найціннішими прикметами українського театру автор цих розвідок вважає сценічну правдивість і звернення до демократичного глядача, прагне до розширення репертуару п'єсами реалістичного напряму.
Серед літературно-критичної спадщини І. Нечуя-Левицького є також статті й рецензії про поезію Шевченка («Сорок п'яті роковини смерті Шевченка», 1906, «Хто такий Шевченко», 1913), цікаві огляди української поезії й прози («Українська поезія», вперше надруковано у 1968 р.) З реалістичних позицій письменник критикує міщанський, антинародний сенс декадентства, пародіює модерністську лексику й фразеологію (повість «Без пуття», 1900, стаття «Українська декадентщина», написано у 1911 p., вперше надруковано у 1968 p.).
У 1914 р. він створює мемуарно-художній твір під назвою «Уривки з моїх мемуарів та згадок. В Богуславськім училищі». За виразністю деяких типів і сцен бурсацького життя, за загальним сумно-гумористичним тоном ця незавершена автобіографічна книга найближче стоїть до роману-хроніки «Люборацькі» А. Свидницького та до «Нарисів бурси» М. Помяловського. Художні нариси І. Нечуя цих років («Призва запасних москалів», «Неслухняна жінка», «Мар'яна Погребнячка і Бейліс», «Апокаліпсична картина в Києві» та ін.) свідчать про те, що письменник не був байдужим свідком бурхливих подій 1910—1914 pp. і стояв на загальнодемократичних позиціях в оцінці імперіалістичної війни, самодержавного терору та розпалювання шовіністичних настроїв. Ці останні твори не були надруковані за життя письменника і стали відомими порівняно недавно (у 1961 p.).
У роки імперіалістичної війни І. Левицький жив самотнім, важким життям, нерідко голодував, твори його не друкувалися. Під час німецької окупації Києва (1918) він тяжко захворів. Славетний письменник умер у жахливій Дегтярівській богадільні на Лук'янівці 2(15) квітня 1918 р.
За матеріалами:
Крутікова Н.Є. Іван Нечуй-Левицький / Н.Є. Крутікова // Нечуй-Левицький І. : Твори в двох томах. – К. : Наукова думка, 1985. – Т. І. - С. 5 – 30.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com