Народився Ромен Роллан 29 січня 1866 року в місті Кламсі (Бургундія) в сім'ї нотаріуса. Здобув чудову університетську освіту, студіював філософію, історію мистецтв, літературу. Захоплювався музикою: грав на фортепіано і скрипці, був автором праць з історії музики. Згодом захистив дисертацію про джерела європейської опери і почав читати в Сорбонні лекційний курс з історії музики, вперше внесений до навчального плану найстарішого університету Франції. Під впливом музики сформувалися своєрідний ролланівський епос, націленість на «одвічні основи й таємниці». «Проникати в серцевину стихії, відкривати її найсокровенніші сили» — це завдання музики Роллан переносив і на літературу.
Основним, найхарактернішим твором раннього періоду творчості Роллана є роман «Жан-Крістоф» (1904 – 1912).
У 1915 р. йому було присуджено Нобелівську премію — «за піднесений ідеалізм його літературних творів, а також за істинну симпатію і любов до правди, з якою письменник створює різноманітні людські типажі».
Напередодні Першої світової війни Ромен Роллан створює роман «Кола Брюньйон» (1914) – гімн народному характеру, людині, яка не ламається піж тиском життєвих випробувань, життєлюбу та умільцю.
На початку Першої світової війни Ромен Роллан зайняв позицію «над битвою титанів». Він був далеким від політики, його захоплювали англійська філософія, вчення Ганді «про ненасильство». Однак невдовзі він виступив з осудом тих, хто розв'язав війну й наживався на ній. До голосу Роллана-публіциста в Європі прислухалися, йому довіряли. У програмній статті «Декларація Незалежності Духу» (1919) він закликав європейську інтелігенцію об'єднатися й відстоювати духовну свободу. Він роздумував над можливістю змінити існуючий суспільний порядок, не відмовляючись від принципу ненасильства, оскільки не був прихильником революційних методів боротьби.
Весною 1917 p. P. Роллан привітав Лютневу революцію в Росії (стаття «Привіт вільній Росії, що несе свободу»). Події жовтня 1917 року викликали у нього занепокоєння: він не поділяв принципу «мета виправдовує засоби» й засуджував жорстокість. Однак молоду радянську державу Роллан підтримував і писав про значення соціальних перетворень у Росії для інших країн світу (статті «На смерть Леніна», 1924; «Відповідь К. Бальмонту й І. Буніну», 1928). У «Прощанні з минулим» (1931) Роллан пише про історичне значення російської революції, називає «російську думку — авангардом мислення світового»: «Хід подій змусив мене переступити прірву й приєднатися до табору Радянського Союзу. Це був нелегкий похід!.. Дорога була крута, кам'яниста. Однак усупереч усьому прекрасна». У 1917 р. Роллан почав листуватися з Горьким. Листування переросло в дружбу. Зустрілися вони в 1935 p.: Роллан приїхав до Росії і жив у будинку Горького. Для нього були організовані зустрічі з діячами культури, з робітниками й службовцями. Навіть із Сталіним. Свої враження, як і завжди, він занотував у щоденнику, але, згідно із заповітом Роллана, ці нотатки світ зміг побачити лише через 50 років після його смерті.
Серед нотаток, зроблених у середині 30-х років, є і такі: «Це була вже не гарячкувата Росія періоду Громадянської війни. Це була Росія фараонів. І народ співав, будуючи для них піраміди. Можливо, будуючи піраміди в далекому минулому, народ теж співав? Хто знає!»
Роллан засудив репресії 30-х років у СРСР, звертався з листами-протестами до знайомих йому російських високопосадовців, однак відповіді не отримував. У 1939 р. в драмі «Робесп'єр», яка завершила початий наприкінці XIX ст. цикл п'єс про Французьку революцію «Театр революції», він засудив терор, показав, що Робесп'єр — один із найпослідовніших якобінців і полум'яних прихильників революції — підданий смертній карі, а якобінці на чолі революції втрачають зв'язок з народом, який більше їм не довіряє.
Найзначним творчим здобутком Роллана є роман «Зачарована душа» (1922 -1933). Цей твір є романом-рікою, або романом-потоком, що вбирає в себе ознаки історичного, соціально-психологічного й сімейного романів.
У роки Другої світової війни Ромен Роллан перебував на окупованій фашистами території. Будучи ізольованим від друзів і однодумців, тяжко переживав національну катастрофу Франції.
І все-таки він дожив до визволення своєї Батьківщини. Лист Морісу Терезу засвідчує, наскільки важливою для нього була ця подія: «Тепер настав кінець страшному пеклу п'ятьох останніх років, — писав він. — Зробимо все, щоб воно не могло повторитися, і будемо працювати для відродження Франції на її руїнах. Треба відтворити національну єдність і мир в усьому світі за допомогою єдності усіх вільних народів». Помер Роллан 30 грудня 1944 року.
З книги
Історія зарубіжної літератури ХХ ст. : навч. посіб / В.І. Кузьменко, О.О. Гарачковська, М.В. Кузьменко та ін.; за ред. В.І. Кузьменка. - 2-ге вид., стереотип. - К.: ВЦ "Академія", 2012. - С. 64 - 72.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com